SLEUTEL 6 

 RITME 

De zesde sleutel die we gaan activeren, is de frequentie van Ritme. Hiermee maken we de cirkel rond. We zijn de workshop namelijk begonnen met het creëren van een dagritme en dit proces keert nu bij ons terug. Het zal dan ook vertrouwd voelen om deze sleutel te activeren: je zit immers (als het goed is) in een vertrouwd ritme. Maar Ritme heeft nog veel meer te betekenen dan alleen cyclisch je leven indelen. Het is een sleutel die je voorbereid op de toekomst, zelfs de mogelijkheid geeft om in de toekomst te kijken. Het stippelt een pad voor je uit en voorspelt de uitkomst van dat pad.

De basisangst die gekoppeld is aan Ritme, is de angst voor ouderdom. Dit is niet een angst die alleen maar is voorbehouden aan mensen in de mid-life crisis (wat vaak gedacht wordt). Het is, net als alle andere basisangsten, een angst die we allemaal hebben. We gaan in ons leven door verschillende leeftijdsfases en elke fase kent een overgang. Je gaat herhaaldelijk door een transformatie heen waarbij je lessen, taken, uitdagingen, behoeftes en interesses veranderen. Voor iedereen die door zo’n fase van verandering gaat en angst heeft voor het onbekende, geldt hetzelfde: je wordt ouder, of je het nu wilt of niet.


Ouders van kleine kinderen kennen de waarde van het gezegde: ‘rust, reinheid en regelmaat’. Vooral dat laatste is erg belangrijk als het kind wordt blootgesteld aan nieuwe dingen. Dan is het belangrijk dat het kan terugvallen op een vertrouwd ritme, waarin het weet waar het aan toe is – het geeft een gevoel van veiligheid. Dit verandert nooit, ook niet als we volwassen zijn. Of je nu verhuist, van baan of carrière wisselt of in een nieuwe omgeving terechtkomt: onze behoefte aan ritme is altijd even sterk. Het is wat ons houvast geeft. 

DE FREQUENTIE VAN RITME HELPT JE OM BELANGRIJKE KEUZES TE MAKEN IN RESONANTIE MET HET RITME VAN HET LEVEN.

ACTIVATIE

Activeer jouw sleutel met de activatie Ritme, die je helpt om belangrijke keuzes te maken in resonantie met het ritme van het leven. Zorg dat je lekker zit, dat niets je in de weg zit, maar zit wel rechtop. Focus op het midden van het scherm en doe de ademhalingen op het juiste moment. Voor een korte introductie over hoe een activatie werkt, klik op deze link.

OPDRACHT

Deze opdracht sluit aan op het dagritme wat je sinds het begin van deze workshop hebt opgestart, alleen ga je nu je intuïtie gebruiken om er uitdagingen aan toe te voegen. Doe dit bij voorkeur elke avond voordat je naar bed gaat. Je geeft je onderbewustzijn op deze manier input die in je slaap verwerkt kan worden. Je zult merken dat je de dag erna op een wonderlijke manier creëert wat je de avond ervoor hebt gepland.

 

Wat je doet, is voor je gaat slapen met pen en papier opschrijven wat je de volgende dag wilt ervaren. Verdeel de dag in vier delen: ochtend (7.00-12.00 uur), middag (12.00-16.00 uur), namiddag (16.00-19.00 uur) en avond (19.00-00.00 uur). Stem je af op elk dagdeel en voel wat jij voor intentie wilt zetten. Denk bijvoorbeeld aan ‘uitgerust wakker worden’, ‘zonder stress op werk komen’, ‘een goed gesprek met mijn partner’, ‘een oplossing vinden’, ‘de juiste beslissing nemen’, ‘een interessant persoon ontmoeten’, etc.

 

Zorg dat als je deze intenties opschrijft, dat je het écht voelt. Het moet iets in je opwekken als je er aan denkt dat dit morgen daadwerkelijk plaatsvindt. Geef je intuïtie hierbij alle ruimte en denk niet na over of het wel mogelijk is of niet. Het is belangrijk dat je vertrouwt op je eerste gevoel en gebeurt datgene niet meteen de volgende dag, ga dan niet analyseren. Laat het los en doe de opdracht ’s avonds gewoon weer opnieuw. Houd dit de volle acht dagen vol. Daarna kun je bepalen of je dit dagelijks blijft doen of eens per week of maand, afhankelijk van wat je behoeften zijn (zolang het maar volgens een ritme is).

AFFIRMATIES

Ik mag voelen wat ik voel.
Ik mag creëren wat ik wil. 
Ik zie helder waar ik naartoe beweeg.

WERKBOEK

In het werkboek kom je bij elke sleutel een aantal pagina's tegen. De eerste pagina is bedoeld om aantekeningen te maken tijdens de sessie met je therapeut. Op de tweede pagina zie je een vragenlijst. Vul deze in vóór het eerste gesprek met je therapeut - dit wordt gebruikt als input voor de sessie. 

Op de derde en vierde pagina kom je vragen tegen die verbonden zijn aan de sleutel, in dit geval Ritme. Voel goed wat je hierop wilt antwoorden en neem er ruim de tijd voor (het hoeft niet in één keer). Het werkboek is een waardevol document waarin je gedurende de 100 dagen je proces bijhoudt. Zorg daarom dat je er zorgvuldig mee omgaat en dat je 't niet ergens laat slingeren!