SLEUTEL 3 

 ZELFGENEZING 

De derde sleutel op onze weg naar meesterschap, is de frequentie van Zelfgenezing. Dit slaat niet alleen op het genezen van het lichaam, maar ook van de geest. Daarbij is het herwinnen van het vertrouwen in onszelf belangrijk om deze kracht toe te laten. Dit vereist dat we kritisch kijken naar onze ideeën over genezing waarmee we zijn grootgebracht. Te veel mensen op deze wereld zijn opgevoed met het idee dat alleen professionele hulp en/of middelen ons kan helpen om te genezen van (geestelijke) pijn of ziektes. Echter, wanneer we op een dieper niveau ontwaken, wordt duidelijk hoe zeer we onszelf beperken met oude overtuigingen. Zelfgenezing is dan ook niet iets wat we moeten leren. Het zit in ons, al moeten we het zelf activeren.

De basisangst die gekoppeld is aan Zelfgenezing, is de angst om ziek te worden. Deze angst wortelt zich diep in ons systeem en is een echte sluipmoordenaar. Anders dan de vorige basisangsten, die veel makkelijker te koppelen zijn aan concrete situaties en ervaringen, laat de angst voor ziekte zich niet snel vangen. Dat komt omdat hij je weghaalt uit het dagelijkse; het zij langzaam, het zij abrupt. Je verliest de grip op jezelf, op je leven, en dus ook het vermogen om de juiste situaties met elkaar te verbinden. De wereld kan er ineens heel vreemd en wazig uit zien als je ziek bent of dreigt te worden en zo kom je, als je niet alert bent, al snel in een staat van paniek.

De paniekreactie zorgt vaak dat we direct naar hulp op zoek gaan. In plaats van eerst te voelen wat er in ons lichaam gebeurt, rennen we naar een dokter of specialist. Nu wordt er hier niet beweerd dat professionele hulp overbodig is – soms heb je het nodig om ergens doorheen te komen – maar wanneer angst voor ziekte bezit van je neemt, ga je vaak voorbij aan de oorzaak van het ziektebeeld. Je kunt de symptomen weliswaar

ZELFGENEZING GAAT VERDER DAN HET VERHELPEN VAN PIJN EN KLACHTEN; HET IS EEN DIEPE HELING VAN BINNENUIT.

ACTIVATIE

Activeer jouw sleutel met de activatie Zelfgenezing, die je helpt om emotionele pijn die je hebt opgelopen in het verleden sneller te genezen. Zorg dat je lekker zit, dat niets je in de weg zit, maar zit wel rechtop. Focus op het midden van het scherm en doe de ademhalingen op het juiste moment. Voor een korte introductie over hoe een activatie werkt, klik op deze link.

OPDRACHT

Een belangrijk wapen om de angst voor ziekte te kunnen bestrijden, is humor. De angst zorgt dat je het leven als zwaar ervaart; humor maakt het lichter. Daarom is deze opdracht gekoppeld aan een ritueel dat op de lachspieren werkt. Je zult het misschien gek vinden, maar weet dat het een uiterst effectieve manier is om blijdschap en levensvreugde in jezelf toe te laten, wat nodig is om de angst voor ziekte te overwinnen.

 

Neem dagelijks een moment waarop je voor de spiegel gaat staan. Maak contact met je lichaam door alles even goed los te schudden: je hoofd, schouders, armen, benen, etc. Kijk daarna jezelf aan en trek een gek gezicht. Beweeg of dans en probeer jezelf te laten gaan. Koppel hier geen doel aan, want je hoeft hier niets mee te bereiken. Doe tenminste 5 minuten alles wat in je opkomt. Als je het genoeg vindt, sluit het ritueel dan af door tegen jezelf te zeggen: ‘Bedankt voor het plezier dat je me hebt gegeven.’

 

Doe dit een paar dagen achter elkaar en je gaat je steeds meer verheugen op dit ‘gekke-bekken-moment’. Het is een ontzettend grappig ritueel dat tegelijkertijd goed is om jezelf op een positieve manier te ervaren. Te vaak zijn we bezig met wat er niet klopt in ons leven en door even helemaal weg te gaan bij alles wat je als negatief ervaart, kom je bij je kracht. Je zult voelen hoe snel je omschakelt, hoe je gedachten veranderen en uiteindelijk hoeveel makkelijker de omgang met anderen wordt. Deze opdracht vervangt ‘het kleine drama’ dat gevoed wordt met de angst voor ziekte door een komisch en impulsief spektakel!

AFFIRMATIES

Ik hou van mezelf en van mijn lichaam.

Ik mag er zijn.

Ik mag hebben / bezitten.

WERKBOEK

In het werkboek kom je bij elke sleutel een aantal pagina's tegen. De eerste pagina is bedoeld om aantekeningen te maken tijdens de sessie met je therapeut. Op de tweede pagina zie je een vragenlijst. Vul deze in vóór het eerste gesprek met je therapeut - dit wordt gebruikt als input voor de sessie. 

Op de derde en vierde pagina kom je vragen tegen die verbonden zijn aan de sleutel, in dit geval Zelfgenezing. Voel goed wat je hierop wilt antwoorden en neem er ruim de tijd voor (het hoeft niet in één keer). Het werkboek is een waardevol document waarin je gedurende de 100 dagen je proces bijhoudt. Zorg daarom dat je er zorgvuldig mee omgaat en dat je 't niet ergens laat slingeren!