SLEUTEL 1 

 TROTS 

De eerste sleutel die we activeren om bij het meesterschap uit te komen, heeft alles te maken met hoe jij jezelf presenteert aan je omgeving. Het is de frequentie van Trots. Dit wordt vaak verward met verwaandheid en daarom hebben veel mensen er moeite mee, omdat men het niet waardeert als je jezelf boven anderen plaatst. Maar trots kan ook op een andere manier geïnterpreteerd worden. Het is namelijk een frequentie waarmee je kleur aan je bestaan geeft, en tevens een sterk schild om jezelf mee te beschermen. 

De basisangst die gekoppeld is aan de sleutel Trots, is angst voor kritiek. Bijna allemaal hebben we hier last van; sommigen meer dan anderen. Vele gedragsprogramma’s zijn hierop terug te voeren, waarbij het onvermogen om zuiver om te gaan met negatieve reacties uit onze omgeving de reden is dat we al snel in de verdediging schieten. Dit ontstaat in onze jeugd en het kan zich met de jaren ontwikkelen tot een behoorlijke rem op ons groeiproces.

De dualiteit die we tegenkomen in deze fase, is enerzijds jezelf willen laten zien en anderzijds jezelf willen beschermen tegen kritiek. Dit uit zich ook in gedragspatronen die ervoor zorgen dat je een onderdanige rol aanneemt of die van de acteur, die zijn angst overschreeuwt met praatjes. Wanneer je je trots activeert en leert om jezelf zacht maar duidelijk uit te drukken, zonder de behoefte aan erkenning, stijg je boven de angst uit. Dan zal je ervaren hoe anders men op je reageert als ze merken dat je iets puur deelt vanuit je hart, zonder daar iets voor terug te moeten krijgen. 

Klik op de ronde buttons om verder te lezen

TROTS IS EEN FREQUENTIE WAARMEE JE KLEUR AAN JE BESTAAN GEEFT, EN TEVENS EEN STERK SCHILD OM JEZELF MEE TE BESCHERMEN.

ACTIVATIE

Activeer jouw sleutel met de activatie Trots, die je stimuleert om trots te zijn op wie je bent, wat je hebt bereikt en waar je naartoe wilt. Zorg dat je lekker zit, dat niets je in de weg zit, maar zit wel rechtop. Focus op het midden van het scherm en doe de ademhalingen op het juiste moment. Voor een korte introductie over hoe een activatie werkt, klik op deze link.

OPDRACHT

Een van de patronen die de angst voor kritiek in stand houden, is jezelf verwaarlozen. Dit gebeurt bijna altijd onbewust en kenmerkt zich onder andere door een wisselend dagritme. Omdat angst voor kritiek ervoor zorgt dat je geen trots ervaart, heb je meestal ook weinig discipline om je aan regels en gezette tijden te houden. Toch is het voor elk mens belangrijk om een vast ritme op te bouwen, zodat je dagelijks in een flow stapt en niet steeds voor verrassingen komt te staan. Vandaar de eerste opdracht: het creëren van een nieuw dagritme dat erop gericht is om jezelf de aandacht en verzorging te geven die je nodig hebt.

Begin de dag op een vast tijdstip. Maak hier geen uitzonderingen op (zelfs als je liever wat langer in bed zou blijven liggen). Zet de wekker en start met een ritueel om je lichaam goed wakker te maken. Dit kan van alles zijn: bewegen, uitrekken, yoga, dansen, wandelen, hardlopen, etc. Kies iets dat bij je past en waarvan je weet dat je meteen contact met je lichaam hebt. Doe de rest van de dag zoveel mogelijk om je niet te hoeven haasten naar je werk of afspraken en ga ’s avonds consequent rond dezelfde tijd naar bed. Breng jezelf in het laatste uur voordat je gaat slapen  tot rust, zodat je je lichaam langzaam voorbereid op de nacht.

Wanneer je dit dagritme maakt, plan dan ook voldoende rustmomenten in. Als je bijvoorbeeld dagelijks veel achter een computer zit, neem dan wat vaker een pauze. 

AFFIRMATIES

Ik kan alles wat ik wil.
Ik erken mijn innerlijke kracht.
Ik mag mezelf laten zien.

WERKBOEK

In het werkboek kom je bij elke sleutel een aantal pagina's tegen. De eerste pagina is bedoeld om aantekeningen te maken tijdens de sessie met je therapeut. Op de tweede pagina zie je een vragenlijst. Vul deze in vóór het eerste gesprek met je therapeut - dit wordt gebruikt als input voor de sessie. 

Op de derde en vierde pagina kom je vragen tegen die verbonden zijn aan de sleutel, in dit geval Trots. Voel goed wat je hierop wilt antwoorden en neem er ruim de tijd voor (het hoeft niet in één keer). Het werkboek is een waardevol document waarin je de komende 100 dagen je proces gaat bijhouden. Zorg daarom dat je er zorgvuldig mee omgaat en dat je 't niet ergens laat slingeren!