MANIFESTATIE

SLEUTEL 7

DOSSIER OPMAKEN

In de vorige fase heb je een prioriteitenlijst gemaakt. Bepaal welke van de prioriteiten je binnen de vier dagen van deze sleutel nog wilt afronden; de rest schuif je door naar de volgende cyclus.

De opdracht van deze fase is om een dossier op te maken. Verzamel alles wat je tot dusver hebt gemaakt of gevonden aan bronnen voor jouw creatieproces, zoals teksten, schetsen, tekeningen, printjes, boeken, offertes, etc. Dit ga je op een voor jou logische manier samenbrengen. Je kunt kiezen voor een fysiek of digitaal dossier. Een combinatie van beide kan ook, zolang het maar overzichtelijk is. Categoriseer je dossier op een van de volgende manieren:

Tijdgebonden

Kies een tijdscategorie (week/maand/kwartaal) en deel alle bronnen in volgens de data waarop je ze hebt toegevoegd aan het creatieproces. Je kunt er tevens voor kiezen om de opmaak per cyclus te doen. Het opmaken kost even tijd, al zal het onderhouden van je dossier relatief makkelijk zijn.

Op inhoud

Maak een inhoudelijk dossier waarin je alles een label geeft. Zorg in alle gevallen dat je 'Acties' of 'Actieplan' in het dossier opneemt. Een inhoudelijk dossier is overzichtelijk, maar vraagt bij het onderhouden om meer discipline. Het categoriseren kan op veel verschillende manieren. We geven je een aantal voorbeelden om je bronnen in te delen: 

Op basis van soort (documenten-offertes-aantekeningen-handleidingen-etc.)

Op basis van activiteiten (besprekingen-workshops-reizen-beurzen-etc.)

Hoe je ze hebt verzameld (internet-literatuur-onderzoek-advies-etc.)

Waar ze vandaan komen (thuis-werk-internet-workshop-beurs-bibliotheek-etc.)

Op basis van processen (idee-plan-in behandeling-afgehandeld-etc.) 

Op wie ze betrekking hebben (ik-familie-vrienden-team-partners-collega's-etc.) 
 

Budget-technisch

Als je manifestatie sterk gekoppeld is aan hoeveel geld je ervoor tot je beschikking hebt, kies dan voor een indeling waarbij je budgetten maakt. Gesteld dat je een grote som geld investeert of een lening bij de bank afsluit, dan is het handig om je bronnen te categoriseren volgens een uitgavenpatroon. Bepaalde ideeën die je hebt bedacht of verzameld, breng je dan onder bij het juiste budget. Dit is een complexe manier van indelen waar je wellicht meerdere mensen naar moet laten kijken, maar het geeft ook controle over het proces. Je acties zijn heel transparant en je kunt gemakkelijk nieuwe mogelijkheden creëren door met budgetten te schuiven.

Resultaatgericht
Is jouw manifestatie gebaseerd op groeien in levels, kies dan voor een indeling op basis van resultaten. Je kunt je bronnen dan gebruiken als inspiratie om in niveau te stijgen. Denk dan bijvoorbeeld aan het behalen van records, kwalificaties, trainingsniveaus, fysieke prestaties, diploma's, kijkcijfers, bezoekersaantallen, onderzoeksresultaten, etc. Dit is een manier waarbij er doorgaans weinig creativiteit aan te pas komt, maar waarbij je manifestaties vooraf heel helder zijn.

{terug naar boven}